Vedligeholdelse af fiskehjul

Vedligeholdelse af fiskehjul

Vedligeholdelse af fiskehjul

Du kender det sikkert. Du er på fisketur og pludselig, måske under en fight, svigter dit fiskehjul. Dette kunne være undgået med den rigtige smørring. Vedligeholdelse af dit fastspolehjul vil ikke kun forøge hjulets levetid, men også øge brugsglæden på hver tur.

Der er ikke noget bedre end at stå med et hjul, der bare kører som smør og der er ikke de store ben i de første to typer smørringer, som vi guider dig igennem. Men hvis du ikke har prøvet at udføre “den store vinter smørring”, skal du overveje, om du har mod på det. Hvis du tvivler eller har et meget avanceret hjul med mange lejer, så aflevér dit fiskehjul hos din grejhandler. Han har prøvet det før eller ved hvor han skal sende det hen. Hvis du har mod på det og ikke har prøvet det før, vil det være en god idé at starte med det hjul, som ligger nederst i grejskuffen. Så er det ikke en  katastrofe, hvis du ikke kan få det samlet rigtigt.

Som tidligere nævnt er der 3 slags smørringer:

  1. Efter hver fisketur
  2. Efter behov
  3. Den store vinter smørring (udførlig vejledning kommer senere)

Grej du skal bruge:

  • Lille stjerne skruetrækker (PH 1)
  • Lille 4” svensk nøgle eller lign. til spoleaksel
  • Hjul olie /Syrefri symaskine olie (købes i Velassorteret grejbutikker)
  • Hjulfedt (købes i Velassorteret grejbutikker)
  • Evt. Rense benzin
  • lille pensel / blød tandbørste
  • Vatpinde
  • Fnugfri klude
  • Bakke til dele
  • En gammel avis til bordet
  • Skematisk tegning af hjulet(den er god at have hvis du bliver i tvivl om samling af hjulet)Se evt. nederst på siden der har vi links til de fleste hjul.

 

Efter hver tur

Mange hjemmesider/forums anbefaler, at man skyller sit hjul under vandhanen efter hver tur. Ja, sågar under den varme hane. Vi fraråder det da der er risiko for, at man skyller fedt/olie ud af de bevægelige dele. At smøre hjulet for lidt er rigtig skidt, til gengæld skal du heller ikke oversøle dit hjul i olie. En ting der dog aldrig kan oversmøres er linerullen.

Hver gang smørring

Linerullen smøres med en dråbe olie

Vi anbefaler at du efter hver tur, tørrer fiskehjulet af med en fugtig klud, tager spolen af og lægger det til tørre et par dage. Smør linerullen med én dråbe olie og løsn bremsen, inden du lægger det væk, så er det klart til næste gang.

Hvis du har tabt det i vandet, skal det skilles ad for at alt vand kan fordampe og den store tur er nødvendig.

Efter behov 

Efter behov er jo et vidt begreb. Hvornår det er tid, kommer helt an på hvor meget man fisker, hvor man fisker og vejret. Det siger selv, hvis man fisker på en fersvands sø en sommerdag, slider det ikke så meget på grejet, som en barsk tur på havet, hvor bølgerne slår ind over hjulet. Derfor må det være op til dig selv at vurdere, hvornår det er tid.

Start med at skrue håndtaget af og smør alle bevægelige dele på håndtaget med olie. Nogle hjul har et smørehul i grebet. Hvis ikke, smøres der med olie imellem greb og håndtag. Giv gevind skruen til håndtaget en lille klat fedt.

Side lejer

Sidelejerne smøres med olie

Sidelejerne smørres på begge sider med en dråbe olie.Efterfølgende er det en god idé at “forsegle” lejerne med smule fedt rundt i lejekanten.

Spole aksel

Spoleakslen smøres med olie

Spolen tages af og akslen smøres med en dråbe olie. Håndtaget tørnes nogle gange så olien kommer ned til lejet. Hvis dit hjul har en smøreskrue, skrues denne ud og der smøres igen med en dråbe olie. Bøjlen skal smøres på begge sider hvor den er monteret til rotoren, vip bøjlen frem og tilbage nogle gange så olien bliver fordelt.

Bøjle

Bøjlen smørres med olie

Nu skal linerullen skilles ad, alle dele lægges op i den rækkefølge de afmonteres, så er det meget nemmere at samle igen. Tør alle dele af, så de er rene og klar til samling.  Start med at give en meget lille klat “forseglings”fedt, som fordeles med en vat pind på anlægsfladen til lejet. Monter lejet og smør med olie. Inden bøjlen monteres, sikres det at bøjlen ikke er bøjet og gives der en lille klat fedt og det spændes sammen. Sørg for at det bliver spændt ordenligt. Til slut kontrolleres det, at lejet løber let. Hvis ikke, er det enten samlet forkert eller også har du været for gavmild med fedt.

Korrekt bøjle

Billede tv. bøjlen er bøjet og ligger ikke til anlæg.                                                         Billede th. Bøjlen er bøjet tilbage og ligger rigtigt.

 

Til slut vil jeg bare understrege, hvor vigtigt det er at spænde linerullen ordenligt.

Jeg havde lige smurt mit fiskehjul og skulle ud at fange hornfisk, Det kørte som en drøm, men under et kast lød der pludseligt nogle hurtige plob-lyde i vandet. Ligesom når man kaster små sten i vandet. Jeg havde tilsynladende ikke spændt linerullen ordenligt, så dér røg min linerulle og hermed et totalt ubrugeligt fiskehjul.

 

Links til

Shimano tegninger

Abu Garcia Tegninger

Penn Tegninger

mikesreelrepair.com(næsten alle hjul)

 

 

 

facebooktwittergoogle_pluspinterestfacebooktwittergoogle_pluspinterest

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke publiceret.

Du må bruge disse HTML tags og -attributter:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


*