Kajak og fiskeri i Aurdal

Aurdal i Norge

Som stor tilhænger af aktiv ferie i Norge og Sverige, har jeg længe haft lyst til at skifte vandrestøvler ud med kajak for at ro og fiske på de spændende fiskevande i nord. Da jeg havde et andet ærinde i Norge tæt på Norges største sø, Mjøsa, var det oplagt at finde egnet ro-vand i nærheden med muligheder for at fiske efter ørred. Valget faldt på Aurdal, som ligger ca. 3 timers kørsel fra Oslo.

Dag 1 – Ankomst til Aurdal Fjordcamping

Lørdag d. 30. juli 2016 kørte vi afsted fra København. Efter en ca. 10 timers køretur ankom vi til Aurdal Fjorcamping, hvor vi købte fiskekort og lejede en campingvogn, så vi kunne bruge den første aften på at slappe af og planlægge.

aurdal-fjordcamping

Aurdal Fjordcamping – af Maja Haugum

Ved et tilfælde kom vi til at tale med en lokal lystfisker, der var på vej ud i båd. Han kunne fortælle, at fiskeriet var bedst i den øverste del af elven før campingpladsen. I campingpladsens reception sagde de det samme, og vi fik flere detaljer om at der blev fanget de største fisk på den side med de stejle skrænter op imod fjeldet.

Dag 2 – Det bedste ørredfiskeri

Efter morgenmad pakkede vi kajakkerne og stævnede ud. Efter ca. 15 min. kunne vi tydeligt se skrænterne og startede fiskeriet. Det tog ikke lang tid før den første ørred var i kajakken.

aurdal-foerste-oerred

Turens første ørred – af Maja Haugum

Der blev prøvet flere forskellige typer agn, både flue og spin, men vi havde størst success med Mepps 2/3 i messing med sorte prikker samt Möreungen 12g i sølv med røde og blå prikker. Vi bemærkede at de lokale dørgede mest med wobbler,  men vi så aldrig fangster og havde heller ikke selv det store held med det.

maja-ror-1

Der dørges på Aurdalsfjorden

oerred-1

Ørred på slæb

Vi fangede flere ørreder på vores vej op langs elven, som i denne del minder mest om en stor sø. Efter nogle timers roning og fiskeri fandt vi en hyggelig ø med en god overnatningsplads, hvor vi slog teltet op.

teltplads-blaabaer-oen

Teltplads første aften

Vi havde beholdt en enkel ørred, der blev røget over bålet med enebærnåle, som vi samlede på øen. Der var desuden blåbær, som vi plukkede en del af.

oerred-roegning

Enebærrøget ørred – af Maja Haugum

blaabaer

Blåbær fra Aurdal – af Maja Haugum

Senere på aftenen tog vi ud for at prøve aftenfiskeriet, men vi registrerede primært ringene fisk, som ikke var interesseret i vores spinnere eller blink. Derfor roede vi tilbage og sluttede aftenen af foran bålet med et glas rødvin.

Dag 3 – Den hyggelige ø midtvejs

Dagen startede med morgenmad og efter at have pakket sammen, sad vi igen i kajakkerne og fiskede. Efter en times fiskeri fangede vi turens største ørred på ca. 35 cm.

oerred-2

Turens største ørred

Mens vi fiskede roede vi nedstrøms for at udforske den nederste del af elven, som vi havde hørt havde den smukke udsigt, som Aurdalsfjorden er kendt for.

teltplads-anden-oe

teltplads-anden-oe-2

Teltplads på den hyggelige ø

Efter noget tid dukkede en lille hyggelig ø op, som tydeligt var indrettet til campering med bålplads, bænke og gode flade steder at slå telt op. Da der var masser af aktivitet i vandet rundt om øen, og vi havde en formodning om at det var sparsomt med teltpladser, besluttede vi at tage en overnatning.

oerred-3

Turens største ørred tilberedes på bålet

Dag 4 – Udforskning af Aurdalsfjorden

Vi var klar over at dagens etape ville blive mødet med en del kraftigere strøm, så vi var spændte på om det ville give nogle udfordringer. De første par kilometer var en bjertagende oplevelse med stejle fjelde på begge sider, smukke klippeformationer og små vandfald. Vi fiskede ikke særlig meget på denne del af turen, fordi det hele var så overvældende.

vandfald

Vandfald og klipper – af Maja Haugum

maja-aabent-landskab

På et tidspunkt kom der på venstre side en grund med små hytter. Umiddelbart efter blev elven meget smal og der kom et strømfyldt stykke på ca. 50 meter, som vi havde hørt om fra en af de lokale. Det gik fint med at komme igennem, og det smukke landskab fortsatte endnu et par kilometer indtil det åbnede sig i en større sø som blev afsluttet med en dæmning.

maja-damning

Aurdalsfjordens dæmning

Da vi havde holdt en frokostpause på søen begyndte vi igen at fiske og fangede jævnt lidt ørreder. De var dog en del mindre end tidligere. Vi beholdt en enkelt af dem, som blev tilberedt som ørredtartar på ristet brød senere om aftenen.

maja-tartar

Ørredtartar med råvarer fra fjeldet

Bredden langs søen var meget kuperet og det tog noget tid at finde et egnet sted til teltet. Men det lykkedes til sidst et sted i nærheden af vandet, hvor der også var fyldt med blåbær. Aftenfiskeriet bød på lidt flere småørreder og vinden lagde sig så vandet var fuldstændig blik.

maja-kuperet

En lille ørred fightes

Dag 5 – modstrøms roning og fiskeørne

Vi besluttede at stå tidligt op, så vi i ro og mag kunne ro hele strækket op til campingpladsen og samtidig forcere det strømfyldte stykke, hvis det nu bød på udfordringer. Vi roede afsted og fiskede på vejen. Flere småørreder blev fanget og nænsomt genudsat, og det var, på samme måde som nedturen, en smuk oplevelse.

opstroems-1

Billede af Maja Haugum

opstroems-2

På et tidspunkt så vi fiskeørn lavt over os. Den var så tæt på, at man helt tydeligt kunne se dens fine lyse aftegninger på bryst og vinger. Kort efter kom vi til det strømfyldte stykke igen, hvor vi hele tiden sørgede for at ro på de roligste steder, der var i strømlæ, og det lykkedes os uden nævneværdige problemer at nå igennem.

Vi ankom til campingpladsen tidligt på eftermiddagen, pakkede bilen med alt udstyr og afsluttede oplevelsen i Aurdal med en frokost i campingpladsens restaurant.

Dag 6/7 – Mjøsa og Rokosjøen

Vi havde stadig et par dage tilbage i ferien og vi besluttede at forsøge os med lidt fiskeri på Mjøsa. Vi kørte til Tangen og fandt en hyggeligt teltplads i den nordøstlige del af Mjøsa. Efter at have sat teltet op fiskede vi lidt fra bredden.

maja+veddebok

Majas vederbok

Pludselig kom der et solidt hug af en relativ tung fisk på Majas stang, men der var ikke den store fight, og da hun fik halet den i land, var vi noget usikre på arten. Vi mener det er en vederbok – en karpelignende art, som ikke er så almindelig andre steder end i Mjøsa, og vil anslå den til ca. et par kilo. Det finurlige var at den tog et Delphin Krokodille-blink.

Dagen efter dørgede vi lidt på søen men pga. af støj fra jetski, togbane og motorvej besluttede vi at køre videre til Rokosjøen, som ligger øst for Mjøsa. Her blev det til nogle gedder og aborrer.

rokosjoen-2

Rokosjøen

Generelt om Aurdalsfjorden

I Aurdal er der et opdæmmet stræk af elven “Begna” på ca. 15 km., som kaldes “Aurdalsfjorden”. Det er en dyb og rolig elv, der er kendt for sin smukke natur. Elven har kun et enkelt sted med nævneværdig strøm, men hvor man trods alt skal holde tungen lige i munden, når det skal forceres mod strømretningen. Derfor er det anbefalet at man har nogen erfaring som kajakroer. Fiskearterne er ørred og aborre.

Aurdalsfjordens øverste del er et åbent sø-agtigt område med flere små mindre øer, hvor der er gode muligheder for camping. Det er også her de lokale anbefaler fiskeri, da mængden af større fisk eftersigende skulle være størst. Dette var også vores erfaring.

Den nederste del af Aurdalsfjorden starter med en bred roligt strømmende elv med et enkelt sted, hvor det er muligt at campere. Herefter rejser fjeldet sig med smukke, stejle skrænter og elven smalner sammen til et enkelt strømfyldt stykke på ca. 50 meter. Efter den strømfyldte passage åbner landskabet sig mere og mere og ender i en større sø, der afsluttes med en opdæmning. Vær opmærksom på at dæmningens sluser åbner uden varsel, og man derfor skal holde god afstand.

Den øverste og nederste del er adskilt af en bro ved Aurdal Fjordcamping, som er et godt sted at parkere bil og starte fra, da der er nem adgang til vandet fra en parkeringsplads. Det er også muligt at købe fiskekort, leje en campingvogn til overnatning eller få sig et måltid mad.

Generelt om fiskeri i fjeldet

Man kan sige meget om hvad der fanger godt i fjeldet, og man har ofte sine favoritter fra tidligere fisketure. Som hovedregel er det godt at sætte sig ind i fødeemnerne. Er der kun ørreder (hvilket ofte er tilfældet) er fiskenes menu sandsynligvis en blanding af insekter og ørredyngel. Derfor kan det være godt at tænke former og farver der imiterer dette.

Til fluefiskeri er det et studie i sig selv at finde de rigtige fluemønstre og de aktuelle klækninger på tidspunktet man er der. Det findes der masser af artikler om på internettet, og det vil jeg som sådan ikke beskrive yderligere her. Dog vil jeg sige at det er en utrolig fordel at sidde i en kajak og snige sig ind på ringene fisk fremfor at stå ved bredden. Jeg havde en klasse 6/7 stang og den kunne man fint svinge med siddende. Men en lavere klasse ville nok have gjort det lidt mere komfortabelt.

Jeg vil hellere knytte en kommentar til spinnefiskeriet. På flere ture har jeg opdaget at blink og spinnere, som har farver eller prikker der minder om ørrederne selv, ofte har givet fisk. Af specifikke agn jeg selv vil medbringe er Mepps spinnere i messing med sorte prikker samt Möreungen 12 gr. (SRB) i sølv med blå og røde prikker. Til dørgefiskeri fra kajak vil jeg medbringe wobblere som fx. Rapala TR – Brown Trout eller tilsvarende ørredmønster.